13. Bestuur en organisatie

    Programma in €

    Verantwoordelijke Wethouder(s)

    Burgemeester Mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel: Portefeuillehouder Communicatie, Bestuursorganen, Onderzoek en Statistiek, Bestuurs-juridische zaken, Regionale Samenwerking, Bestuurlijke Vernieuwing
    Wethouder Dhr. J. van Bree: Portefeuillehouder Organisatie (incl. informatie- en inkoopbeleid)
    Wethouder Mevr. N. van der Zanden: Portefeuillehouder Stadswinkel.
    Wethouder Dhr. P.H.M. Smeulders: Portefeuillehouder Vastgoed, Subsidie- en Fondsenwerving, Financiën
    Wethouder Dhr. F.P.C.J.G. Stienen: Portefeuillehouder Stadsmarketing

    Programma doelstelling

    In dit programma beogen we maximaal draagvlak voor het gemeentebeleid te creëren bij onze burgers, instellingen en samenwerkingspartners. Actief betrokken burgers, een goede informatievoorziening en zo laag mogelijke administratieve lasten achten we daarbij van belang.

    Aandeel programma in
    totale lasten

    Bekijk financien

    Wat willen we bereiken?

    Meerjarig beleidsperspectief

    Participatie:

    Samenwerken met de inwoners, organisaties en bedrijven uit de stad en gebruik maken van hun kracht en creativiteit is een van onze ambities. Daarbij zal, naast het hanteren van bestaande vormen van participatie die goed functioneren, aandacht moeten zijn voor de uitwerking van nieuwe vormen van samenwerking met de stad en van participatie/co-creatie. Extra aandacht zal er de komende periode zijn voor de betekenis van co-creatie voor de organisatie (zie organisatieontwikkeling). Er komt ruimte voor eigen initiatief, eigen verantwoordelijkheid en zelf organiserend vermogen, zowel voor partners (inwoners, bedrijven, instellingen) als voor de medewerkers van de gemeente. Oplossingen zullen meer gevonden worden vanuit het perspectief van de inwoner. Gebruik maken van de oploskracht van inwoners en lokale netwerken is daarbij cruciaal. Burgerparticipatie gaat langzaam over in overheidsparticipatie en dit geheel moet bijdragen aan draagvlak voor beleid, vertrouwen in het bestuur en meer actieve en betrokken burgers. Wij werken in nauw overleg met de gemeenteraad uit hoe participatie een grotere rol kan krijgen in de politieke besluitvorming over grote onderwerpen.

    Wat gaan we ervoor doen?

    Doelstellingen

    2016 Beleidsresultaten Prog 13

    Realisatie

    Visie en plan van aanpak Dienstverlening 2020
    Vaststelling visie op en plan van aanpak dienstverlening 2020,
    met als doel in 2018 de beste dienstverlener van Brabant te zijn.
    Herijking van de visie op dienstverlening voor de gemeente Helmond wordt afgestemd met het Werkbedrijf en “Zorg Peel 6.1” en partners in de stad. Uitgangspunt zijn de landelijk opgestelde 6 ambities 2020 van de Vereniging Directeuren Dienstverlening.

    01-05-2016

    Vaststelling Plan van aanpak Moderne BRP
    Doel: voor 1 januari 2019 aansluiten bij de landelijke voorziening moderne basisregistratie personen (BRP).

    01-04-2016

    2016 Overige resultaten reguliere processen

    Processen:

    Productiecijfers en kwaliteitsdoelstellingen:

    PROD 070

    Behandelen klanten binnen Stadswinkel

    80% van de klanten wordt binnen 5 minuten geholpen (gemeten vanaf de afspraaktijd). In de piekperiode (mei, juni en juli) ligt dit op 65%.
    Klant kan binnen 5 werkdagen op afspraak komen.

    PROD 070

    Opnemen van inkomende oproepen KCC

    95% van de inkomende oproepen wordt opgenomen. De klant krijgt betrouwbare wachtrij informatie en heeft zo de keuze: wachten of een andere keer terug te bellen.
    De gemiddelde wachttijd is < 1 minuut.

    PROD 070

    Beantwoorden van inkomende oproepen KCC

    20% van de inkomende oproepen wordt in 1 keer volledig door de dienstverlener van het KCC beantwoord.
    Uitdaging is om dit te verhogen. De overige oproepen worden middels een gericht terugbelverzoek doorgezet naar de klantbegeleider / consulent.
    Afspraak: klant wordt binnen 2 werkdagen teruggebeld.
    40% van de mail wordt in het KCC in 1 keer goed beantwoord. De overige mail gaat via DIV (registratie) naar de vakafdeling. De klant wordt proactief geïnformeerd over de mogelijkheden in de E-dienstverlening.

    PROD 070

    Beantwoorden van twitterberichten KCC

    Op werkdagen binnen 4 uur. Dit wordt samen met de afdeling communicatie verzorgd.

    PROD 070

    De website van de gemeente Helmond

    De website van de gemeente Helmond is actueel en ingericht als een “Top taken website”. Dit is een website, die alleen de meest bezochte informatie bevat en de informatie is gemakkelijk te vinden.    
    Voor de klant wordt een zoekmachine ingericht om heel gemakkelijk de informatie te vinden op de 3 websites van Gemeente Helmond, Zorg Peel 6.1 en Werkbedrijf.

    PROD 070

    De E-dienstverlening Stadswinkel

    Het aanbod E-formulieren is voor de klant aanzienlijk vergroot.
    De dienstverleningsprocessen worden uitgevoerd conform de vastgestelde visie op dienstverlening.   
    In navolging van de Belastingdienst gaan we de landelijke  Berichtenbox promoten als het kanaal om zaken met elkaar te doen.

    PROD 070

    Basisregistratie Personen (BRP)

    De BRP is en blijft op orde. Streven een foutpercentage < 1%. In december een geslaagde zelfevaluatie voor de BRP en de reisdocumenten.

    PROD 070

    Uitvoeren klanttevredenonderzoek/analyses

    Uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek / analyses voor de onderdelen:
    - E-Dienstverlening
    - dienstverlening aan bedrijven

    Wat mag het kosten?

    Overzicht lasten baten meerjarig

    Rekening

    Begroting

    Begroting

    overzicht lasten baten meerjarig

    2014

    2015

    2016

    2017

    2018

    2019

    Lasten

    35.259.904

    25.926.412

    28.744.913

    20.168.716

    19.839.287

    19.783.910

    Baten

    8.116.609

    4.250.032

    7.022.995

    6.297.845

    6.184.445

    5.941.936

    Saldo

    -27.143.295

    -21.676.380

    -21.721.918

    -13.870.871

    -13.654.842

    -13.841.974

    Verrekening met reserves

    Storting

    3.873.071

    374.258

    658.293

    108.293

    108.293

    108.293

    Onttrekking

    19.588.241

    5.887.457

    1.920.100

    1.962.591

    1.927.961

    1.915.388

    Saldo

    -11.428.124

    -16.163.181

    -20.460.111

    -12.016.574

    -11.835.174

    -12.034.879

    Specificatie per hoofdproduct

    Lasten en baten naar hoofdproducten